Tarief op je website: wel of niet doen?

Wat werkt beter: een tarief op je website, of je tarief droppen aan het einde van een sales gesprek?

Voor beide keuzes is er iets te zeggen.

Als jij ervoor kiest je tarief niet te vermelden op je website loopt je niet het risico dat mensen die je te duur vinden gelijk afhaken. Als jouw website bezoeker dolenthousiast wordt van wat zij lezen op je website plannen ze een call met je in en krijg jij de kans je sales pitch op ze af te lanceren.

Ook kan het mysterie rondom je tarief intrigerend werken, met name als je met high end klanten werkt. Als je jouw tarief bewust niet noemt kan je een status creëren waarin mensen met je willen samenwerken, ongeacht wat het kost.

Ten slotte kan je het ook zo zien: als jouw tarief niet op je website staat kan je offertes hoger inzetten als je met een ondernemer werkt met een hoger inkomen.

Tarief op je website: niet doen dus?

Als je het zo stelt snap ik dat je ernaar neigt je tarief niet te vermelden op je website.

Maar eh, keep reading. Ik ga nu alle argumenten benoemen om je tarief wél te benoemen op je website.

In de boven genoemde situaties waarin je een mysterie rondom je tarief creëert geef je jezelf de kans een persoonlijke pitch te doen voordat mensen weten wat je tarief is, waardoor je een potentiële klant makkelijker kan beïnvloeden.

Een mysterie rondom je tarief kan ook een passende strategie zijn als je jezelf high end wilt positioneren.

Maarrrr…

Oké, hold on. Ik moet eerst even wat zeggen over die techniek waarbij je je tarief bewust niet deelt op je website omdat je jouw tarief wilt verhogen omdat iemand ‘meer verdient’. Ik houd ‘m niet meer: ik vind dit een onlogische strategie. Jij biedt waarde met jouw dienst en/of product. Jouw tarief is hierop afgestemd. Het is voor mij ondenkbaar dat je je tarief anders inzet omdat je werkt met ondernemers die van een bepaald inkomen genieten. Betekent dat dan dat je jezelf tekort doet als iemand minder verdiend, en jezelf een bonus geeft als een ondernemer veel nullen op de bankrekening heeft staan?

Onlogisch en bizar. Gewoon niet doen. Ga staan voor je prijs. En sluit je prijs aan op de waarde die je biedt en je doelgroep. Goed, die heb ik alvast uit het raam gegooid. Dat lucht op. Moving on. 😛

Stel hè, jij noemt je prijs niet op je website omdat je eerst een persoonlijke pitch wilt doen of een mysterie rondom je tarief wilt creëren…

Onderschat dan niet hoeveel potentiële klanten je afschrikt als jij je tarief niet op je website deelt!

Waarom je jouw tarief wél deelt op je website

Het zit namelijk zo: het zit er dik in dat een potentiële klant vóór de zoektocht naar jouw product of dienst al een prijs in gedachten heeft. Hij of zij gaat gericht op zoek naar ondernemers die dit product of deze dienst in deze prijsklasse aanbieden. Stel: een potentiële klant ziet jouw website en die van 2 concullega’s die wel het tarief benoemen binnen het budget.

Met wie denk je dat je potentiële klant contact opneemt? 😉

Ik acht de kans vrij groot dat jouw concullega’s wél worden overwogen en jij niet: jouw potentiële klant wilt niet het risico lopen ‘nee’ tegen je te moeten zeggen omdat je tarief ’te hoog’ is.

Maar stel hè, jouw potentiële klant neemt het ‘risico’ en gaat het gesprek met jou aan.

Jullie plannen een kennismaking in en hebben een keileuk gesprek.

En dan is het moment daar: jij onthult het grote mysterie en deelt je tarief.

In dit geval gebeurt 1 van deze 2 dingen:

  1. Je tarief is ver boven het budget van de potentiële klant waardoor je kans op sale 0 is.
  2. Je tarief is binnen het budget van je potentiële klant, maar het is de eerste keer dat hij of zij het tarief hoort, waardoor het bedrag ‘hoger’ aanvoelt en leidt tot een schrik reactie.

Als je een ‘hoog’ tarief voor het eerst hoort schrik je. De tweede keer slik je even denk je: oh ja, is wel veel maar wist ik al. De derde keer dat je het tarief ziet ben je over de schrik heen en accepteer je het bedrag.

Als iemand een gesprek met jou heeft voordat ze je tarief weten was de kans op sale misschien al 0, of je schrikt ze af omdat een hoog tarief een schrikeffect kan hebben.

Beide niet ideaal.

Conclusie van dit hele verhaal? In mijn ervaring deel je jouw tarief wel op je website omdat:

1. Jij bent ondernemer en jij staat voor je tarief.
2. Je schrikt potentiële klanten af die niet durven te vragen naar je tarief.
3. Jij en potentiële klanten verdoen elkaars tijd met onnodige sales gesprekken omdat je tarief boven budget is.
4. Je tarief is misschien wel binnen budget, maar je hebt je potentiële klant niet de kans gegeven hieraan te wennen.

Ja maar ik heb geen vast tarief...

Het kan natuurlijk zo zijn dat het voor jouw business lastig is een tarief vast te stellen. Jij biedt maatwerk diensten aan, of bent afhankelijk van de inkoop van diverse materialen. Dit is lastig om aan te bieden in pakket vorm.

Maar zelfs dan adviseer ik je een ‘vanaf’ prijs te noemen of een indicatie. Veel markten zijn verzadigd en er is een groot aanbod met een gigantisch prijsverschil. Er is veel keuze en mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Wij mensen vinden het ongemakkelijk om tegen iemand te zeggen dat ze iets te duur vinden, en nemen liever contact op met concullega’s die wel een prijsindicatie durven te geven op hun website.

Dus ja, ook als je jouw dienst of product niet in een pakket met een vaste prijs kan gieten is het mogelijk een tarief te noemen op je website.

Tarief op je website : gewoon doen

Dan wil ik nog een ding melden: I practice what I preach. Mijn tarief staat in koeienletters op mijn website. 😛  Je ziet ‘m vrijwel gelijk als je naar mijn sales pagina gaat. Die van jou straks ook?

Dit vind je misschien ook leuk

5 tekenen dat je toe bent aan een nieuwe website

Je weet best wel dat je een nieuwe website nodig hebt, maar wilt het gewoon zeker weten. Ik help je wel even, lief hè!

Meer lezen
Humor op je website

Lekker professioneel en zakelijk? Hou es effe op joh! Neem jezelf niet zo serieus. Je bedrijf wel.

Meer lezen
Een goede website schrikt af

Mijn allergrootste website geheim: een goede website trekt de juiste klanten aan, maar schrikt website bezoekers ook af!

Meer lezen