Alles wat je wilt weten over reviews op je website

Reviews op je website zijn rete belangrijk.

Jij kan blijven brullen hoe geweldig jij bent in wat je doet, maar het is nóg krachtiger als iemand anders dit doet. Hiermee win je het vertrouwen van je website bezoeker en vergroot je de kans dat ze van je kopen.

Ook creëren reviews op je website herkenbaarheid bij je ideale klant. Als zij een review lezen van iemand binnen dezelfde doelgroep identiciferen zij zich met deze persoon en zijn ze er sneller van overtuigd dat jij de juiste match voor ze bent.

Dit werkt natuurlijk alleen als je enkel reviews deelt van je ideale klant. Moet je maar net aan denken. 😜 En zo zijn er nog wel meer trucjes om je reviews slim in te zetten op jouw website. Ik leg het je allemaal uit, lees je mee?

Reviews op je website: zelf delen of anderen laten delen?

First things first. Er zijn grofweg 2 plekken om je reviews te delen: op je eigen website, of op die van websites van anderen. Denk hierbij aan Google of Facebook. Er is een belangrijk verschil tussen deze reviews: op je eigen website bepaal je wat je deelt, bij reviews op andere websites werkt dat niet zo.

Reviews op andere websites zijn vanuit het oog van de klant betrouwbaarder dan op je eigen website.

Het is mogelijk om reviews op andere websites te integreren op jouw website. Wel zit je dan vaak vast aan een lelijke weergave van de reviews en wordt het lastig deze reviews strategisch in te zetten.

Gelukkig zijn er andere manieren om je reviews slim in te zetten op je eigen website, zonder het je prachtige design afdoet. 😁

Dat neemt overigens niet weg dat reviews op andere websites ook waardevol zijn. Het is toch lekker als er wat mooie woorden staan als mensen jouw bedrijf opzoeken in zoekmachines. Dat is een mooi verhaal voor een andere keer. In deze blog leg ik de focus op reviews op jouw website.

Maak reviews op je website persoonlijk: namen en foto's

Een goede manier om reviews op je eigen website betrouwbaar over te laten komen is door het persoonlijker te maken. Vraag je klanten toestemming om hun naam en/of bedrijfsnaam te gebruiken op jouw website. Om hier nog een schepje bovenop te doen, kan je vragen of dat je een foto mag gebruiken voor bij het review. Een gezicht bij het verhaal maakt het niet alleen persoonlijker, maar ook geloofwaardiger.

Leesbaarheid: Opbouw reviews op je website

Lange lappen tekst doen het nooit goed op je website, ook niet in reviews. Beperk je reviews tot een, maximaal twee paragrafen en bouw deze slim op. Een paragraaf bestaat uit 3-5 zinnen. Een zin gemiddeld uit 14 woorden.

Zie het zo: een website bezoeker gaat niet de tijd nemen jouw lange lappen tekst te lezen. Daarom is het altijd handig dingen uit te lichten zodat het de aandacht trekt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door tekst dik te drukken of een andere kleur te geven. Ook kan je bovenaan het review op je website de ‘beste zin’ dikgedrukt plaatsen als uitnodiging om verder te lezen.

De kans is vrij klein dat je klant het review zo gelikt aanlevert. Laat daarom het aangepaste review altijd nog even aan je klant zien voordat je het op je website plaatst.

Strategie: waar deel je de reviews op je website?

Ik zie het vaak genoeg gebeuren: alle reviews, de mooiste woorden op een website, gepropt in een slider op de home pagina. Rete zonde als je het mij vraagt.

Wat wel werkt? Verspreid reviews strategisch op je website: je home pagina, sales pagina en over pagina (waarom niet?). Maak een bewuste selectie: als jij bijvoorbeeld een review hebt die beschrijft wie jij bent als persoon past deze mij op de over mij pagina. Schrijft een klant over de behaalde resultaten dan staat dit weer heel lekker onder je aanbod.

Plaats maximaal 3 reviews bij elkaar. En probeer de reviews niet twee keer te gebruiken op je website.

Houd het overzichtelijk: maak een selectie

Als je al een tijdje onderneemt heb je vast een berg reviews verzameld. Dat is geweldig en hier mag je trots op zijn, maar je hoeft ze niet allemaal te delen op je website. Maak een bewuste selectie van wat je wilt delen:

  • Deel reviews van je ideale klant, zodat website bezoekers zich met hem of haar (en anything inbetween) identificeren.
  • Selecteer reviews waarin jouw USP’s worden uitgelicht.
  • Plaats reviews waar uitzonderlijke resultaten zijn behaald door jouw product en/of dienst.

    De rest sla je op en pak je erbij als je een dipdagje hebt. Werkt als chocolade, maar dan zonder de calorieën.

Reviews op je website: houd je reviews up to date

Ten slotte is het onwijs belangrijk om jouw reviews een paar keer paar jaar een update te geven. Jij groeit als ondernemer, en je bedrijf en ideale klant groeien mee. Dit mag je laten zien op je website.

Kort samengevat komt het hier op neer: deel de naam/bedrijfsnaam en een foto van jouw klant voor de persoonlijkheid en betrouwbaarheid van een review. Houd de reviews kort en licht de belangrijkste dingen uit. Maak een selectie van de beste reviews en verspreid de reviews strategisch op je website. En plan een paar keer per jaar een moment om je reviews een update te geven.

Denk jij nu: potdomme, goed verhaal, rete handig om te weten? Dan lijkt het me een geweldig idee om je in te schrijven voor mijn nieuwsbrief. Doe maar gewoon, krijg je geen spijt van.

Dit vind je misschien ook leuk

Wat is het nut van een FAQ op je website?

Een FAQ is een van de meest onderschatte secties op websites. Weten hoe je jouw FAQ slim inzet? Check this out!

Meer lezen
Op vakantie? Zo maak je jouw website vakantieklaar

Geen klanten mislopen als je ligt te bakken op het strand? Met deze handige tips maak je jouw website klaar voor je vakantie!

Meer lezen
5 plugins die je leven makkelijker maken (en leuker!)

Jaaa ik deel 5 plugins die ik op elke website gebruik die jouw leven makkelijker (en leuker) maken!

Meer lezen