Op vakantie? Zó maak je jouw website vakantieklaar

Ga jij binnenkort op vakantie en ben jij van plan even helemaal niks voor of aan je bedrijf te doen? Groot gelijk heb je. Maar eh, jij wilt natuurlijk geen toffe opdrachten mislopen als je ligt te bakken op het strand. Lees hier hoe je jouw website vakantieklaar maakt zodat je geen klanten misloopt.

Lees alles over:

Voordat we aan de slag gaan is het belangrijk om voor jezelf vast te stellen hoe ‘afwezig’ je bent van je bedrijf. Ben je bereid elke week in te loggen op je website? Ga je af en toe inloggen op je Socials? Of ga je helemaal offline? Houdt dit in gedachten als je je website klaar maakt en breng deze boodschap over aan je website bezoeker. Zorg er ook voor dat je communicatie hierop aansluit. Zo komt je potentiële klant niet voor verrassingen te staan. 😊

Laat jouw website bezoeker weten dat je op vakantie bent

Ben jij er een paar dagen of weken tussenuit? Stel je website bezoeker op de hoogte van jouw afwezigheid op een strategische wijze op jouw website. Jouw afwezigheid hoeft niet op te vallen: je hoeft het eigenlijk pas te melden als een website bezoeker contact met je opneemt. Een pop-up op je startscherm met een foto van jezelf in bikini met cocktail is dus overbodig. 😛

Een mooie plek om aan te kondigen dat je er even tussenuit bent zijn je bedankpagina(‘s) na het invullen van een contact formulier of het plannen van een afspraak.

Lees hier hoe je bedankpagina’s maakt met Elementor.

Dit is natuurlijk niet van toepassing als het formulier onderdeel is van een passieve dienst, zoals een E-book of een nieuwsbrief inschrijving. Ik heb het over punten waar (nieuwe) klanten contact met je opnemen waar een snelle reactie wordt verwacht: anders kloppen ze aan bij je concullega.

Een geautomatiseerde mail aanzetten kan altijd, maar op je bedankpagina kan je lekker uitpakken en het bericht aantrekkelijk maken voor je potentiële klant. Doe dat dan ook. Je kan je website bezoeker vervelen met een saai bericht als ’tussen … en … ben ik afwezig’, maar dat is oerzonde toch? Maak je bericht een beetje leuk! Voorbeeld:

Hey, bedankt voor je bericht! Ik ben de bergen aan het bewandelen in Ierland, 30 mei open ik mijn mailbox weer. Meegnieten van mijn vakantie of heb je een brandende vraag? Vind mij op Instagram!

Houd het leuk en kort, en sluit af met een call to action. Heb jij iets leuks voor je website bezoeker wat de wachttijd kan verkorten? Een gratis weggever of een mooie blog bijvoorbeeld? Dan is je bedankpagina dé perfecte plek om dit te delen! Je hoeft het trouwens niet zo zakelijk aan te pakken, een beetje luchtig mag ook. Denk hierbij aan een grappig Instagram account of Youtube kanaal met leuke filmpjes. Houd ze bezig terwijl ze op je wachten!

Houd je website up to date

Elke week moet je je website updaten om veiligheidsrisico’s te voorkomen. Als je minder dan een week op vakantie gaat is dit geen probleem, maar als je langer gaat moet je toch nog even inloggen. Daar heb jij natuurlijk geen zin in!

WordPress heeft een functie voor automatische updates. Met deze functie wordt een update gelijk doorgevoerd als deze uitkomt. Dit is handig, maar als er een bug optreedt tijdens je vakantie blijft deze er staan tot je terugkomt. Mocht dit gebeuren dan weet je zeker dat je klanten misloopt als je een pizza achterover klapt in Italië.

En dat wil je niet.

Er zijn 2 opties voor website onderhoud in jouw afwezigheid:

1. Je besteedt het uit aan een website expert of VA

2. Je maakt een deal met een ondernemer in je netwerk: als jij op vakantie bent doet hij/zij de updates voor je, en andersom!

Digitale kalenders

Maak jij gebruik van een digitaal systeem als Calendly? Vergeet dan niet de dagen dat je afwezig bent te blokkeren. 😉

Het is een no brainer, maar je zal het maar vergeten hè…

Afhankelijk van hoelang je weg bent is het een idee boven de kalender te vermelden welke periode je afwezig bent. Als jij bijvoorbeeld een dienst aanbiedt die mensen met regelmaat willen afnemen (massages, Ayurvedische behandelingen, beauty afspraken, etc.) dan kan het zijn dat je niet wordt gekozen omdat je heel ‘onbeschikbaar’ overkomt in je agenda.

Ook als jij vrijblijvende kennismakingen aanbiedt kan dit handig zijn. Je wilt klanten niet afschrikken omdat je agenda ‘vol’ lijkt te zitten als je op vakantie bent: als ze al een maand moeten wachten op een kennismaking zien ze een samenwerking misschien wel helemaal niet zitten.

Systemen gekoppeld aan je website: Social Media en Mailprogramma's

Heb jij Social Media of mailprogramma’s aan je website gekoppeld? Zet deze systemen dan ook strategisch in als je op vakantie bent!

Social Media
Bij Social Media platformen met een feed zoals Instagram en Facebook kan je een post plaatsen om je vakantie aan te kondigen. Zo weten website bezoekers die op jouw Socials belanden (en andersom) van jouw afwezigheid. Bedenk wel goed wat handig is voor jou: een ‘out of office’ bericht kan ontmoedigend werken, afhankelijk van je branche en wat voor klanten je mee werkt. 😛

Mailprogramma’s
Heb jij mailprogramma’s waar je mee werkt die je kan koppelen aan je formulieren? Deze kan je inzetten om je website bezoeker een geautomatiseerde mail of geautomatiseerde reeks mails te sturen na het invullen van een contactformulier op je website. In deze mail kan je ze alvast een warm welkom geven en vermaken met leuke dingen (kattenfilmpjes, blogs, een goed verhaal, verzin iets leuks 😊) wanneer ze wachten tot je terug bent van je vakantie.

Denk jij nu: KAK ik heb vakantie nodig na het vakantieklaar maken van mijn website?! I feel you. Maar eh,

1. Je gaat op vakantie. Meevaller!

2. Je hoeft maar een keer goed door te pakken om alles goed voor te bereiden. De communicatie op je website richt je op nieuwe klanten, en kan je je volgende vakantie prima hergebruiken.

Zo, jij kan zorgeloos op vakantie wanneer je website het werk voor je doet. Vergeet je niet te genieten? Tot snel!

Dit vind je misschien ook leuk

Je website en Social Media hoe dan

Hoe leg je de connectie tussen je website en Social Media? Lees hier hoe je Social Media bezoekers naar je website krijgt!

Meer lezen
Veilig internetten op reis

Een openbaar Wi-Fi netwerk is nooit écht veilig, met en zonder wachtwoord.

Meer lezen
Wat is het nut van een FAQ op je website?

Een FAQ is een van de meest onderschatte secties op websites. Weten hoe je jouw FAQ slim inzet? Check this out!

Meer lezen