Social Media en je website: hoe dan?
Dat je website een Marketing tool is hoef ik jou niet te vertellen: het is dé plek waar je jouw aanbod presenteert en verkoopt. Er zijn onwijs veel manieren om website bezoekers naar je website te krijgen, denk hierbij aan adverteren, SEO, email marketing, netwerken en mijn persoonlijke favoriet: Social Media.
Social Media is een gratis en laagdrempelige manier om content te verspreiden die hopelijk gaan leiden tot meer website verkeer, en dus meer klanten. Dat klinkt fantastisch natuurlijk, maar er is een probleem met Social Media…
Social Media platformen zijn zo ingericht dat gebruikers zo lang mogelijk op het platform blijven. Dit maakt het een uitdaging om website bezoekers uit je Social Media te halen. Gelukkig houden wij ondernemers wel van een uitdaging. Benieuwd wat jij kan doen om meer website bezoekers te halen uit je Social Media? Ik geef je concrete tips voor mijn favoriete platformen!
First things first: mensen zijn lui
Voordat ik tips met je ga delen wil ik je een ding meegeven: mensen op Social Media zijn lui. Ook al lopen ze elk weekend een marathon, op het moment dat ze door Social Media kanalen heen scrollen willen ze dat alles zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Zorg er dan ook voor dat je de overgang tussen een Social Media kanaal zo simpel en laagdrempelig mogelijk houdt.
Hoe je dit doet?
Deel links naar de juiste pagina’s. Zo hoeft je website bezoeker zich geen ongeluk te zoeken naar de juiste informatie. Ook is het belangrijk de gewenste actie zo makkelijk mogelijk te maken. Wil jij dat iemand zich inschrijft of iets download? Zorg er dan voor dat je website bezoeker vanaf Social Media direct het formulier in beeld krijgt. Wil je dat iemand iets koopt? Druk dan bovenaan de pagina een betaalknop in beeld is als ze doorklikken.
You get my drift? Mooi, dan gaan we door naar mijn favoriete Social Media kanalen!
Het is lastig om vanaf je Instagram mensen naar je website te krijgen – maar het is niet onmogelijk. Zo krijg je bijvoorbeeld website bezoekers via:
- Link in Bio
Op Instagram deel je een link in je bio. Plaats hier geen link naar je home of sales pagina, maar maak een aparte pagina met een overzicht van de belangrijkste linkjes op jouw website. Extra tip: gebruik hiervoor geen LinkTree, maak een toffe pagina op je website en sluit deze uit voor zoekmachines. - Link in stories
Maak gebruik van de linksticker functie in Stories om meer bezoekers naar je website te krijgen. Wil je dat je website bezoeker direct een actie onderneemt op je website? Zich ergens inschrijven, iets downloaden of direct iets aanschaffen? Maak dit dan zo makkelijk mogelijk!
Het is natuurlijk een optie om je volgers te vragen of zij na het lezen van een post je website willen bezoeken – maar deze drempel ligt erg hoog. Je vraagt ze namelijk om ‘helemaal’ naar je profiel te gaan, en daar de link in je bio op te zoeken. De Call to Action onder je post kan je naar mijn mening beter benutten door vragen om een like, save, comment of DM.
Via LinkedIn zijn er veel mogelijkheden om links naar je website te delen: in je bedrijfsprofiel, persoonlijk profiel én in posts:
- Link delen in bio
Zet je Creator Status aan op je persoonlijke profiel op LinkedIn om de mogelijkheid te krijgen om een link naar je website in je bio te delen. Op je bedrijfsprofiel heb je deze mogelijkheid al. - Link delen in Banner
Op LinkedIn kan je de banner op je profiel vormgeven. Plaats in deze banner kort wat je doet, en deel hier ook de URL naar je website. - Link delen in post
Deel een link naar je website in de post en laat deze ‘inladen’: hier verschijnt een afbeelding die ‘klikbaar’ is! - Link delen in afbeelding
Als je via mobiel een post met afbeelding deelt krijg je de mogelijkheid een link naar je website toe te voegen in de afbeelding. - Link delen in post/in comments
Nog een optie om de link naar je website te delen op LinkedIn is door een link naar je website onderaan de post of in de comments te plaatsen.
Wist je ook dat je op LinkedIn geweldig snel bereik hebt? Als iemand in je netwerk je post liked of deelt ziet zijn of haar hele netwerk jouw post ook!
Is jouw doelgroep nog actief op Facebook? Dat is super, want ook op Facebook zijn er veel mogelijkheden om links naar je website te delen:
- Link delen in bio
Deel een link naar je website in je bio. - Link delen in ‘Acties
Deel een link naar je website bij ‘Acties’ - Link delen in post
Deel de link naar je website onder een post, of laat de afbeelding inladen als je een post deelt - Link delen in banner
Op LinkedIn kan je de banner op je profiel vormgeven. Plaats in deze banner kort wat je doet, en schrijf de URL naar je website uit. - Link delen in groepen
Er zijn veel gebruikers actief in Facebook groepen, ofwel ‘Communities’. Ga op zoek naar groepen binnen jouw branche, wie weet zit je doelgroep hier ergens verstopt en kan je hier een link naar je website delen.
Pinterest is een van de meest ondergewaarde platformen om meer website verkeer te generen. Wist je dat Pinterest eigenlijk ook een zoekmachine is (net als Google), en dat content een leeftijd heeft van vele weken, soms wel maanden? Heerlijk toch! Zo deel je links naar je website op Pinterest:
- Link in bio
Deel een link naar je website in je profiel. - Link in post
Plaats een link naar een pagina of blogbericht op jouw website. Let op: dit is allemaal mogelijk voor Pins, niet voor Ideepins.
Het is op Pinterest ook interessant direct door te verwijzen naar je Podcast!
Heb jij nog meer leuke tips om aan dit lijstje toe te voegen? Slide mijn mailbox in via: info@liesjedigital.nl

Lies(je)
Met Liesje Digital help ik ondernemers met het bouwen en ontwerpen van toffe maatwerk websites. Benieuwd hoe ik je kan helpen? Bekijk de mogelijkheden voor een one-page of all-in WordPress website!
Meer lezen?

Mijn allergrootste website geheim: een goede website trekt de juiste klanten aan, maar schrikt website bezoekers ook af!

Waarom zijn reviews belangrijk en hoe zet je reviews strategisch in op je website?

Is jouw bedrijf toe aan een frisse nieuwe uitstraling? Volg deze 5 stappen en ga aan de slag met de rebranding van jouw bedrijf!